Domů > Organizace > WW1 – náměty na úpravy pravidel

WW1 – náměty na úpravy pravidel

Robert Ondříšek, Vladimír Coubal a Zbyněk Majer zpracovali návrhy na úpravu stávajících pravidel WW1.

Návrh úpravy pravidel kategorie EPA combat WWI

1. Změna tolerance velikosti modelu. Navrhujeme toleranci rozměrů modelu 2cm z poměru velikosti skutečného letounu a rozpětí modelu. Na přední část modelu (od křídla k přední části modelu) toleranci 3 cm.
2. Změna velikosti křidélek. Navrhujeme možnost velikosti křidélka po celé délce křídla.
3. Změna náběžných hran. Navrhujeme na náběžných hranách použití zařízení pro usnadnění odtržení, nebo useknutí stuhy (smirek, korund). Na horním křídle.
4. Zrušení penalizace za kill. Navrhujeme zrušení penalizace -100 bodů za kill (nikdo se nesráží schválně).

V neděli 18.10.2015 budeme chtít hlasovat o každém bodu návrhu. Návrh byl poslán každému pilotovi, který v sezóně 2015 létal.

Robert Ondříšek

Komentář – PAD: Popřemýšlejte o návrhu, můžete psát i do diskuze pod příspěvkem. 

 

1 hvězdička2 hvězdičky3 hvězdičky4 hvězdičky5 hvězdiček (Ještě nehodnoceno)
Loading...Loading...

Categories: Organizace
  1. PAD
    12.10.2015 na 23:02 | #1

    Sice jsem si říkal, že si svoje komentáře nechám až do Budek, ale nikdo nereaguje tak si dovolím býti prvním :)
    Úvodem bych se zamyslel, proč WW1 u nás létá tak málo lidí. Důvody vidím v zásadě dva. Buď je kategorie nastavena tak špatně, že to nikoho nebaví, anebo prostě lidi nemají čas, chuť, finance stavebně náročnější modely stavět. Domnívám se, že důvod je právě ten nedostatek času. Letošní kolotoč mnoha soutěží byl vyčerpávající a kolikrát bylo i málo času na opravy modelů WW2 natož aby zbyl čas na stavbu či údržbu WW1. Jistě jsou piloti, kteří i tak dokáží čas vyšetřit, ale většina zkrátka ne. Nemyslím si, že by stávající pravidla WW1 byla špatná, naopak, po dlouhé době mi přijdou velmi komplexní a vyvážená.
    Na tuto úvodní úvahu navazuje zamyšlení kdo a proč vlastně změny pravidel chce? Co změny přinesou? Dovolím si kacířskou myšlenku a neberte si to prosím moc osobně. Tvrdím, že z celkové úspěšnosti pilota tvoří cca 20% štěstí, 20% model a zbylých 60% pilotní umění (pozor, nejen jak člověk hýbe páčkami, ale také jak má věci srovnané v hlavě – často na soutěžích vidím, jak piloti, kterým se nepovede první či druhé kolo zoufají, že zas nemají den … celkem logicky pak v hlavě mají „smutek“ a v takovém stavu se jen těžko vybičují k lepšímu výkonu … naopak jásat po prvním či druhém kole, že se povedla, není úplně namístě, o to větší může přijít zklamání pokud se další kolo nepovede … a opět, v hlavě je temno …… osobně se snažím věci si moc nebrat, když se nedaří, tak nepropadat panice, když se daří, tak si zase moc nevyskakovat ….. zkrátka v průběhu celé soutěže si uchovávat určitou formu pokory). Zpět k procentům – i malým zlepšením v pilotních dovednostech lze významně zvýšit svoje celkové šance na dobrý výsledek. Oproti tomu i významným zlepšením vlastností modelu se celková šance na dobrý výsledek zvětší jen málo. Domnívám se, a nechci nikoho urazit, že snažit se za každou cenu svalovat neúspěchy na model a myslet si, že těmi několika málo úpravami lze dosáhnout významného zlepšení (lepšího umístění) je liché.
    Ještě k tomu nedostatku času. Nevím přesně, kolik mají poláci soutěží a jak přesně mají nastavený systém celoročníkového hodnocení, ale mám za to, že tolik soutěží jak my nemají a zřejmě ani většina pilotů neobjíždí všechny akce. Takže jim možná zbývá na stavbu a opravy více času. Jejich modely mi nepřijdou po technické stránce jako nějaký zázrak a na mnoha je vidět, že to flikují jak jim to přijde pod ruku. Samozřejmě, některé modely jsou parádně provedené jak tvarově tak barevně a i skvěle létají. Nepřijde mi ale v pořádku, aby třeba Spad měl podvozek tak nízký, jako by měl osu kol na spodku trupu s cílem model při přistání nikdy nepřevrátit a brát tak body za povedené přistání (příklad).
    K jednotlivým bodům (psáno se základní myšlenkou, že WW1 není dvoukřídlá verze WW2, že let WW1 má být trochu neohrabaný, ne moc rychlý, a pokud možno ne kamikaze):
    1. Tolerance 2cm, na čumák 3cm. Dnes máme v pravidlech +-1cm což je, de facto, právě těch požadovaných 2cm. 3cm jsou zbytečné. Je spousta předloh, které jsou i s toleranci +-1cm v pohodě postavitelné a dovážitelné bez použití olova. Pokud někdo chce předlohu, třeba proto, že je to jeho srdeční záležitost, a nedokáže ji postavit „bez olova“ tak prostě sorry, ale něco za něco.
    2. Křidélka po celém rozpětí. Proč ne, chceme obratnější modely? Křidélka po celém rozpětí jsou řešení. Také je to stavebně jednodušší, že? Jen podle mě hrozí, že let soupeřovo modelu bude zase o trochu hůře odhadnutelný a tedy bude hrozit větší riziko srážky. Jistě někdo bude oponovat, že naopak s obratným modelem bude snažší se srážce vyhnout. Teoreticky ano, ale kdo z vás je schopen tak bleskurychle reagovat a křidélka využít. Co vidím na akcích tak spíše pilot zatne zuby a doufá, že to prostě nějak proletí, často naopak zareaguje tak, že srážku přivodí.
    3. Náběžné hrany se smirkem. Proč ne. Všichni to budou mít stejně a bude se snadněji sekat. OK. I když mi přišlo docela fajn, a často to bylo o nervy, že než člověk stuhu usekne tak ji 2x, 3x „potahá“. Opět odkážu na začátek textu, kde píšu o pilotním umění. Šikovný pilot stuhu sekne ať má náběžku hladkou či hrubou. S hladkou mu to bude déle trvat, ale prostě sekne. Celkem logicky tak se smirkem sekne vícekrát a na slabší piloty stejně zbude stuh méně. Takže pokud chceme smirky nejsem proti.
    4. Zrušení penalizace za kill. Přátelé, tak u tohoto bodu budu striktní. Kill penalizovaný být musí. Už teď je vidět, že někteří piloti létají hlava nehlava. Penalizace je „brzda“, aby se souboj s WW1 nezměnil v totální masakr. Ano, často se jeví penalizace obou účastníků killu jako nespravedlivá, ale opět, šikovný pilot se často (ne vždy) dokáže srážce vyhnout, šikovný pilot létá tak, aby nebezpečí killu minimalizoval a opět jsem u pilotních dovedností. Model se za vás sám srážce nevyhne.

    Že poláků létá hodně a tedy bychom se jim měli přizpůsobit? Pokud začneme létat ve větším počtu u nás doma, tak není důvod. Naopak my se můžeme stát těmi, kdo určují směr báječné kategorie, která je prostě jiná, než kombat WW2.

    Udělejte si prosím svůj vlastní názor. Třeba jsou moje idee úplně zcestné a mýlím se. Každý z vás má možnost se kategorie WW1 ujmout, přispět k její oživení a vést ji (samozřejmě s veškerou související agendou). Zamyslete se tedy i nad vhodnými kandidáty a v Budkách můžeme do funkce „Velitele leteckých sil“ nominovat čerstvou sílu.

    Cílem tohoto textu nebylo kohokoli urazit či ponížit a pokud se snad někoho text negativně dotknul, tak se mu omlouvám.

  2. PetrB
    14.10.2015 na 22:49 | #2

    Já bych teda nechtěl, aby se z WWI stalo WW2 se dvěma křídly. Takže:
    1. změna tolerance ne, souhlasil bych jen s prodloužením trupu dopředu kvůli těžišti. Možná se tak rozšíří paleta použitých strojů
    2. zvětšení křidélek ne
    3. úprava náběžky spíš ne, ztratí se to kouzlo „jo? jo? jo? ne :-(“
    4. penalizaci za kill bych nerušil

  3. 15.10.2015 na 16:31 | #3

    Napadlo mě ještě jedno srovnání s jinou leteckomodelářskou kategorií – závody okolo pylonů F3D. Ještě celkem nedávno to byly závody s polomaketami letadel. Vzpomeňte např legendární Malinovo Miss R.J. Koukněte se na ty modely dnes. Jedná se o rychlostní speciály s optimalizovaným tvarem, které jakékoli skutečné letadlo nepřipomínají ani náhodou. Vůbec neříkám, že je to špatně. Zkrátka jde o rychlost, tak se požadavky na maketovost snížily a výsledkem jsou speciály. Ale to je přesně naše situace – ubrat z požadavků na „maketovost“ a tak získat lepší a třeba i odolnější nástroje na sekání, anebo se vydat po cestě s modely věrněji připomínající své velké vzory i za cenu získávaní méně seků a sem tam nějakého toho nepovedeného přistání? Každopádně ať tak či onak nakonec budou mít závodníci velmi podobné stroje a rozhodovat bude pilotní umění :-)

  4. Zbek
    15.10.2015 na 20:00 | #4

    Robert zapomněl napsat že se jedná o sjednocení pravidel s Polskem.

    Tak jak to budeme létat v roce 2016
    1 Eurocup se toleruje polská pravidla jinak polací nedojedou a už to není eurocup ale poletovaní pěti pilotů

    2 Pad a Sopta vysvětlí polakum že mají špatná pravidla

  5. Robert
    15.10.2015 na 23:03 | #5

    Už jsem tento příspěvek posílal jednou. Nic se neobjevilo. Nevím jestli je to díky mému špatnému internetu na cestě, nebo to podléhá schválení. Tak ho posílám ještě jednou.

    Taky napíšu něco málo k úpravě pravidel. Nějak jsem nepochopil větu o zamyšlení – kdo a proč chce úpravu pravidel. Já a Vláďa s Ondrou jsme byli letos v Polsku na závodech. Už to není v žádném případě ten chaos a stíhání co vloni. V minulém roce v Polsku měli překlenovací období, kdy přecházeli ze starých pravidel na nové. To znamená, že tam létali rychlé modely WWI do 850 mm rozpětí. A zároveň modely s rozpětím 1 metr. Letos už platí rozpětí 1 metr s tolerancí 3 cm. Teď nevím, jak to mají přesně v pravidlech. Marek Rokowski nám říkal, že používají toleranci 2 cm a toleranci 3 cm využívají jen na přední část trupu. Pořád se tu řeší nějaká rychlost. Ti kdo byli v Kyjově na ESCG sami viděli, že Polské modely nebyly rychlejší než naše. V pravidlech je napsaná tolerance +- 1 cm, ale z toho grafu je patrné, že to vlastně je tolerance 2 cm. Když uberu centimetr ze předu a ze zadu také, tak mi to hodí 2 cm. Co všechno s Vláďou chceme, aby byla větší tolerance na přední část trupu. PAD tu píše, že těm co se líbí modely s malým předkem “sorry“. Tak se podívejme jakou tu máme škálu modelů. PAD, Zbek, Petr Brhel, Karel Vašica, teď přesně nevím Helmík SE 5. Tak by tu mohla být větší rozmanitost. Nebylo to pěkný, když na obloze létal můj trojploch. (v Polsku létají 3 kousky, který jsou pravidelně na bedně), nebo Sopwith Camel, Neuport. Vláďa do své DH 2 musí nabalit hodně olova, tím je pak letadlo těší, tím i rychlejší a větší rána a víc trosek. Myslím, že by bylo skvělé vidět spoustu různých typů, než že se bude po obloze honit pět SE 5.
    Nemůžu pochopit, že se tu probírá nějaké kamikadze nebo F3D, a pořád se tu mele o nějaké rychlosti. Jestli hodnotíte rychlost Polských modelů podle videa? Je to zavádějící, video je zrychlené, nebo se to zdá, že jsou rychlejší. Ve skutečnosti se létá stejně rychle jako u nás. Mám takové tušení, že v Kyjově Pad stál někde poblíž mě a sledovali jsme Rafala Mijala, jak nalétával na pozemní cíl a v malé rychlosti srazil jeden, a hned točil na druhý, ten taky srazil a pokusil se o třetí. Ten minul jen těsně. To by v té šílené rychlosti, jak se tu píše, asi nezvládl. Dál je tu obava ohledně killů z velké rychlosti Polských modelů. Podívejme se zase na Kyjov. Největší killaři jsou Ondra, Soptík a Rafal Mijal. Po 3 killech. Miroslaw Skowrońský na třetím místě, žádný kill. 4 místo Stefan Paszkiewitcz 1 kill, 6.místo Marek Rokowski 1 kill. Daniel Skiba 2 killi. Tov še po 5 až 6 kolech. Když to vezmu průměrně, tak Poláci mají 1.4 killu na pilota. U čechů 1.875 killu na pilota. Že by ta šílená rychlost?
    Velikost křidélek. Je tu hodně názorů. Jeden je i ten že s většíma křidélky se můžeme lépe reagovat, tím i vyhýbat killům. Mě ale připadlo, že když jsem se díval v Polsku na jejich závody, že je u toho větší zábava, když jejich modely v menší rychlosti než u nás točili menší zatáčky. I ve skutečnosti už letadla ke konci války byli obratná. Třeba DR I. Dál je tu několik pilotů, kteří mají křidélka po celé délce. A kvůli penalizaci nezávodí. Ať už kvůli tomu, že nemají čas to předělat, nebo se jim nechce, a nebo mají model od nějakého výrobce. Co bude lepší, na závodě 8 až 10 pilotů, nebo 3 až 5.
    Smirek na náběžné hraně. Určitě se bude lépe sekat. Seky vždy rádi potěší. Psalo se tu nějakých myšlenkových tocích pilota při závodě. Když dvakrát sklouzne stuha po křídle, pak bude víc chtít sek a půjde do toho hlava nehlava. KILL !!!!!! Celkem se rozjel EUROCUP. A jsme oproti pilotům z Polska ve velké nevýhodě. Letos se v pravidlech objevila jedna věc. Pásek na náběžné hraně 10 až 25 mm. Všichni máme z předešlých let pásek 25 mm. Když jsem se díval na Padovu SE 5, kde má pásek 5 mm od náběžky nahoru, tak se stuha stejně zachytne za povrch EPP a je větší pravděpodobnost utržení stuhy. Tak si přestaňme hrát o velikost pásky a dejme tam smirek.
    Body za kill. To je ošemetná věc. Někomu to ublíží, jinému ne. Zeptejme se třeba Ondry, jestli myslí při letu na to, že když se srazí, má o 100 bodů míň. Dám ruku na to, že má v hlavě jen seknutí stuhy. Byla tu řeč o Ondrovi a jeho nové DH 2. Někdo prostě létá agresivně, a někdo s rozvahou. Když je Ondra ve vzduchu, tak jsem vždy ve střehu. A když měl i tu zvláštní vrtuli, která vydávala strach nahánějící zvuk, který se dal přirovnat k útočícím Stukám, tak jsem raději odletěl jinam, ne z důvodů -100 bodů ale ochraně vlastního modelu. Na druhou stranu Ondra, kromě Kyjova neměl letos žádný kill v závodě.
    Nakonec závody EUROCUP mají pozitivu. Pravidla se srovnávají. Poláci podle nás přebírají některé pravidla. V Andrychówě po ESCG, jsem zaznamenal diskusi a pokus upravit pravidlo přistání u WWI na 3 body. V Polsku jakékoli přistání v zóně znamenalo body. Od příštího roku budou mít body za přistání jako u nás. Ale když jsme s něma mluvili o jiných úpravách, bez smirku, křidélka, body za kill, to byli všichni proti. To jich jezdí na závody kolem 20 pilotů. Třeba se k nám připojí i piloti z jiných států a bylo by skvělé mít jedny mezinárodní pravidla.

  6. PAD
    16.10.2015 na 07:12 | #6

    Co se S.E. 5 týče, tak mám za to, že je tak oblíbená spíše kvůli jednoduchým tvarům a celkově dobrým proporcím, s nějakou rozměrovou tolerancí to až tak moc nesouvisí.
    Smirek je v pohodě, jak už jsem napsal, stuhy zmizí dříve a šikovnější piloti nasekají více.
    Křidélka – v zásadě je mi to fuk, s obratnějším modelem to bude lepší a čert vem nějakou shodu se vzorem.
    Kill – kdysi dávno v ACES byl za kill dokonce bonus, snad +100 bodů. Ondra promine, ale domnívám se, že ta jeho agresivita souvisí s určitou pilotní nevyzrálostí. Konec konců nelétá dlouho tak na to má nárok. Také s érem často bezdůvodně flákne, sem tam si střihne safety. Ale však on se časem zlepší.

  1. Žádné zpětné odkazy
 
'